Celina Abud
Crack-Up
Argentina
Novel
In the first story of the book, named "How long have we seen each other?" ("¿Hace cuánto que nos vemos?"), Florencia's love life is being narrated by some men and a woman who have met her along the years. This is a nouvelle chorale in which the reader believes he/she gets to know this invisible girl that has left a mark in others, but never actually hears her speak.
The second part of "Someone to talk to" presents a dialogue between a 20-year-old guy and a 40-year-old man who are working together in a final project to graduate from university. In this case, the author uses many technological resources -such as emails or texts- to give voice to the main characters. Tattoos, what's ephemeral or permanent, cultural and countercultural, are the topics used in "The needles" ("Las Agujas") to narrate both life stories that become as dense as their final project.
What the readers will see on the third and final story, named as the book, is an autobiographic and journalistic piece in which the author narrates how she reacted after discovering swastikas carved with a key in an elevator in Once neighbourhood. What started with Hello Kitty stickers covering the icon ends up with a particular interview with a rabbi and a writer obsessed with terraces and Nazism.
Hernán Vanoli assures that "uneasiness creaks in Celina Abud's nouvelles".
Crack-Up has decided to support the first book of this young and magnetic writer because her sensitivity and narrative intelligence questions our generation and because after creaking, it explodes.
ISBN 978-987-28697-3-1
Celina Abud (born in Buenos Aires City, in 1978) is a journalist, writer, singer and song composer. She currently writes for the Health Section of the Ámbito Financiero newspaper, and interviews writers and artists for the journal's website. She also collaborates in a regular basis with Argentinean and Latin American magazines and sites.
Ariel Sebastián Díaz
editorialcrackup@gmail.com
En “¿Hace cuánto que nos vemos?” una mujer es narrada por los otros a lo largo de su vida. Una nouvelle coral, en la que uno cree que llega a conocer como a nadie a esa chica invisible que deja huella en los otros, pero nunca la oye hablar.
El diálogo entre un veinteañero y un cuarentón que elaboran juntos una tesis para graduarse utiliza todos los recursos tecnológicos para dar voz al anacrónico ejercicio de argumentar. Los tatuajes, lo efímero y lo permanente, cultura y contracultura que es a su vez cultura en el cuento “Las agujas” hilan dos historias de vida que se hacen densas y una tesis delirante.
Porque escribir es desnudarse, en el tercer y último cuento que da título al libro, lo autobiográfico y lo periodístico dejan al descubierto sus recursos para que, en primera persona, la narradora pegue stickers de Hello Kitty sobre esvásticas marcadas con una llave en un ascensor en Once, entreviste a un rabino progre tomando mate y a un escritor obsesionado con las terrazas y el nazismo -entre otras obsesiones- de gira por bares.
«En las tres casi nouvelles de Celina Abud cruje el malestar» asegura Hernán Vanoli.
Editorial Crack-Up ha decidido apostar por el primer libro de esta joven y magnética escritora, porque su sensibilidad e inteligencia narrativa interpelan nuestra generación y porque, después de mucho crujir, explota.
Celina Abud es una multitalentosa porteña nacida en 1978. Es periodista egresada de TEA, escritora, cantante y compositora. Es redactora de salud en el diario Ámbito Financiero y también realiza entrevistas de fondo a escritores y perfiles de artistas para la web del mismo medio. Además, colabora regularmente en diferentes revistas y portales de la Argentina y de Latinoamérica.