Eduardo Plaza
Libros de mentira
Chile
Novel
"The writing of Retamo by the narrator Eduardo Plaza adopts fragmentation as a central element that differs, displaces, segments writing to generate an intense poetics based on melancholy and a deep thirst that never ceases. It is this thirst that rises like a liquid footprint to emphasize in a sensitive way the impossibility of reaching family fullness. The voice of the father (the voice law would say Lacan) is fantasmatic, present and remote. It speaks in the narrator or with him or by him. Or it always appears intimely allied to the rope. The memory wanders and wanders in an incessant mental journey that accompanies a body lacking of energy, while moving with a tragic apathy for the territory. The wound of the narrator's arm is the symptom-mask of the other wound, that of childhood, after which the three-year-old boy who reiterates his scene of the collapse again and again. Retamo is story and writing. A novel that will remain in current literature because of the precision of its structure and its impeccable writing."
Diamela Eltit
"A beautiful and heartbreaking book about the traces of the past in the bodies and in the imagination of its protagonists. Retamo traces a new landscape of a devastated Chile."
Alia Trabucco
ISBN 978-956-9136-64-1
Eduardo Plaza (La Serena, 1982) is a storyteller, editor and journalist. He is also co-founder of the publisher Noctámbula. It was selected in 2017 by the Hay Festival as one of the best thirty-nine Latin American fiction writers under the age of forty. Hienas, his literary debut, has been published by different labels in Latin American countries and his stories have been translated in the United States, England and France. Retamo is his first novel.
"La escritura de Retamo del narrador Eduardo Plaza adopta la fragmentación como elemento central que difiere, desplaza, segmenta la escritura para generar una poética intensa fundada en la melancolía y en una a sed profunda que no cesa. Es esa sed la que se levanta como una huella líquida para enfatizar de manera sensible la imposibilidad de alcanzar la plenitud familiar. La voz del padre (la voz ley diría Lacan) resulta fantasmática, presente y remota. Habla en el narrador o con él o por él. O se presenta siempre intempestivo aliado a la soga. La memoria vaga y divaga en un viaje mental incesante que acompaña a un cuerpo carente de energía, mientras se traslada con una apatía trágica por el territorio. La herida del brazo del narrador es el síntoma-máscara de la otra herida, la de la infancia, tras la que se parapeta el niño de tres años que reitera una y otra vez su escena del derrumbe. Retamo es relato y escritura. Una novela que permanecerá en la literatura actual porque es notable en la precisión de su estructura y en el impecable oficio de su letra."
Diamela Eltit
"Un libro bello y desolador sobre las huellas del pasado en los cuerpos y en la imaginación de sus protagonistas. Retamo traza un nuevo paisaje de un Chile devastado."
Alia Trabucco
Eduardo Plaza (La Serena, 1982) es narrador, editor y periodista. Es además cofundador de la editorial Noctámbula. Fue seleccionado en 2017 por el Hay Festival como uno de los mejores treinta y nueve escritores latinoamericanos de ficción menores de cuarenta años. Hienas, su debut literario, ha sido publicado por distintos sellos en países de América Latina y sus relatos han sido traducidos en Estados Unidos, Inglaterra y Francia. Retamo es su primera novela.