Un día, allá por el fin del mundo

Nora Strejilevich

LOM Ediciones

Chile

  Novel

 

 

 

 

 

 

 

 

The journeys recounted here are linked to a single itinerary, as if an indelible ink were to grope the path that the character travels blindly. Each time the protagonist launches into the adventure (between countries, cities or a few streets), she does it thinking that she is avoiding something, that she is establishing an indispensable pause. Her premise is that pain demands and generates its protective layer: distance. And it seeks it out. But the longed  escape does not come, the plan fails again and again: what it evades reappears in unsuspected disguises. Nora tries to escape from a saturnine country that devours her children but, again and again, that scene and its folds are imposed again. However, from the reverse side of the plot (where the narrator puts together her story) the attempt to escape is seen as an encounter with a recognized dimension. The gaze reveals, in this case, that it is memory that refuses to be abandoned and that certain souls are destined to shelter it. 

ISBN 9789560011473 

Nora Strejilevich (Buenos Aires, 1951) is an Argentine writer and university professor. Her life in exile took her, above all, to North America. Doctorate in Hispanic American Literature in Vancouver, Canada, and Professor Emeritus at San Diego State University. Her testimonial novel Una sola muerte numerosa (Letras de Oro Award for Hispanic Literature in the United States in 1996) was published in Argentina, Germany, United States, Italy and Spain, and was adapted for the theatre (Kennedy Centre Award, 2002). Her short stories, chronicles, interviews and articles appear in various literary magazines and books. The most recent are: Political Prison in Dictatorial Chile (Pehuén, 2016), From Emotional Immediacy to Historical Distance. El terrorismo de Estado 40 años después (Prometeo, 2016). Among her essays are El arte de no olvidar (2005) and El lugar del testigo: escritura y memoria (Lom 2019), awarded an Honorable Mention in the National Arts Fund Competition, Argentina, in 2017.

Un día, allá por el fin del mundo

 

 

 

 

 

 

 

 

Los viajes acá relatados están ligados a un único itinerario, como si una tinta indeleble trazara a tientas la senda que el personaje recorre a ciegas. Cada vez que la protagonista se lanza a la aventura -entre países, ciudades o unas pocas calles- lo hace pensando que evita algo, que establece una pausa indispensable. Su premisa es que el dolor exige y genera su capa protectora, la distancia. Y la busca. Pero la ansiada fuga no adviene, el plan fracasa una y otra vez: lo que evade resurge con disfraces insospechados. Nora intenta huir de un país saturnino que devora a sus hijos pero, una y otra vez, esa escena y sus pliegues vuelven a imponerse. Sin embargo, desde el revés de la trama (donde la narradora arma su relato) el intento de escapar se vislumbra como encuentro con una dimensión reconocida. La mirada revela, en este caso, que es la memoria la que se niega a ser abandonada y que ciertas almas están destinadas a cobijarla. 

ISBN 9789560011473 

Nora Strejilevich (Buenos Aires, 1951) es escritora y docente universitaria argentina. Su vida de exiliada la llevó, sobre todo, a Norteamérica. Cursó su doctorado en literatura hispanoamericana en Vancouver, Canadá, y es profesora emérita de la Universidad Estatal de San Diego. Su novela testimonial Una sola muerte numerosa –Premio Letras de Oro a la literatura hispánica en Estados Unidos (1996)– se publicó en Argentina, Alemania, Estados Unidos, Italia y España, y fue adaptada al teatro (Premio del Centro Kennedy, 2002). Sus relatos breves, crónicas, entrevistas y artículos fi guran en diversas revistas literarias y en libros. Los más recientes son: Prisión política en el Chile dictatorial (Pehuén, 2016), De la inmediatez emocional a la distancia histórica. El terrorismo de Estado 40 años después (Prometeo, 2016). Entre sus ensayos destacan El arte de no olvidar (2005) y El lugar del testigo: escritura y memoria, galardonado con una Mención Honorífi ca en el Concurso del Fondo Nacional de las Artes, Argentina, en 2017.