Cancioneros populares de Chile a Berlín 1880-1920

Ana Ledezma Salse and Tomás Cornejo Cancino

 

Ediciones Universidad Alberto Hurtado

Chile

Essay

Cancioneros populares de Chile a Berlín 1880-1920

When reviewing the pages of the cancioneros (songbooks) we learn about the musical tastes of the era, with songs from all over Spanish America as well as songs that are derived from the oral tradition and that we see here produced in more than a single edition.  The songbooks themselves offer many clues to learn about different topics: the gender roles revealed in their pages, the constitution of disputed national identities, or the dynamics of popular readings, offering new documentary trends for the research of cultural scholars. 

ISBN 978-956-357-203-2 

Ana Ledezma Salse holds a PhD in History from the Freie Universität-Berlin and teaches at various universities. Her research topics focus on the social representations circulating through periodicals and special occasion publications. She is currently developing her postdoctoral studies at the Adolfo Ibáñez University, focusing her interest in generic brands and the symbolic reworking of the national identity through the popular printed materials of Finisecular Chile (1880-1920). Among her publications, she highlights her undergraduate thesis La sociedad en vitrinaMujeres en la publicidad. Chile a mediados del siglo XX (The society in showcase: Women in advertising. Chile in the middle of the 20th century), Santiago, 2007, plus articles in Chile, Colombia, Mexico and Australia. 

Tomás Cornejo Cancino has a PhD in History from El Colegio de México. He works as an academic in the Department of History and Geography of the Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación. His areas of research are Latin American popular culture, the social uses of images during the 19th and 20th centuries, and the links between history and cinema. He is the author of Ciudad de voces impresas: historia cultural de Santiago de Chile, 1880-1910 (City of Printed Voices: Cultural History of Santiago de Chile, 1880-1910(Ciudad de México y Santiago, 2019) and of Manuela Orellana, la criminal: génerocultura y sociedad en el Chile del siglo XVIII (Manuela Orellana, the criminal: gender, culture and society in 18th century Chile) (Santiago, 2006). 

Cancioneros populares de Chile a Berlín 1880-1920

Al revisar las páginas de los cancioneros nos enteramos de los gustos musicales de la época, donde aparecen canciones de todo el ámbito hispanoamericano así como cantos que se atribuyen a la tradición oral y que, sin embargo, vemos aquí estampados en más de una edición. Los propios cancioneros abren muchas pistas para conocer diversas temáticas: los roles de género que se difundían entre sus páginas, la constitución identitaria de lo nacional en disputa o las dinámicas de las lecturas populares, ofreciendo nuevas vetas documentales a la investigación de los estudiosos de la cultura. 

ISBN 978-956-357-203-2 

Ana Ledezma Salsees doctora en Historia por la Freie Universität-Berlin y docente en diversas universidades. Sus temáticas de investigación se centran en las representaciones sociales circulantes a través de publicaciones periódicas y de ocasión. Actualmente desarrolla su postdoctorado en la Universidad Adolfo Ibáñez focalizando su interés en las marcas genéricas y la reelaboración simbólica de lo nacional a través de los impresos populares del Chile finisecular (1880-1920). Entre sus publicaciones, destaca su tesis de licenciatura La sociedad en vitrina: Mujeres en la publicidad. Chile a mediados del siglo XX (Santiago, 2007), además de artículos en Chile, Colombia, México y Australia. 

Tomás Cornejo Cancino es doctor en Historia por El Colegio de México. Trabaja como académico del Departamento de Historia y Geografía de la Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación. Sus líneas de investigación son la cultura popular latinoamericana, los usos sociales de las imágenes durante los siglos XIX y XX, y los vínculos entre la historia y el cine. Es autor de Ciudad de voces impresas: historia cultural de Santiago de Chile, 1880-1910(Ciudad de México y Santiago, 1880-1910), 2019 y de Manuela Orellana, la criminal: género, cultura y sociedad en el Chile del siglo XVIII(Santiago, 2006).