Victor Segalen
Insula Editora
Argentina
Autobiography
Essay on Oneself preceded by Me and Me
The manuscript of Me and Me (1909) was first published in 1972 by Rougerie Éditeur in a volume collecting author’s previously unpublished work. In it Segalen reacts, offering profound and hilarious reflections, to a reading of his youth diary, and sets out to rewrite it mixing essay and narrative writing. The fragmentary manuscripts of Essay on Oneself (1915/1916) first appeared in Segalen’s Complete Works, published by Robert Laffont in 1995, and are a precious sample of the ambitious book he was working on, which would be published under the same name.
In a corpus totaling over 2000 pages, these are among some of the few purely autobiographical texts that survive today. Segalen burnt his personal diaries in 1918. Both texts are now available in Spanish for the first time in Ariel Dilon’s translation.
ISBN 978-987-46575-1-0
Victor Segalen (Brest 1878 – Huelgoat 1919) was a doctor, Chinese interpreter in the French Navy, sinologist, one of the forerunners of modern ethnology –The Immemorials lends voice to Maori storytellers– and archeology –he discovered China’s oldest monumental statue– as well as a poet, novelist, and essayist. During his youth he rubbed shoulders with the symbolists in Paris, wrote a libretto for the famous Claude Debussy, and spent time in Tahiti where he stumbled upon the possessions of Paul Gauguin (an artist who inspired much of his writing), and undertook several exploratory trips to Japan and China, where he met Saint-John Perse. Segalen is a multi-faceted fan of unfolding experiences, a pioneer and a cult writer for those who, in his wake, continue to raise questions on the aesthetics of the Diverse, the Other, Directionlessness, the Exotic, the Real and the Imaginary.
www.insulaeditora.wordpress.com
Antonio Werli
insulaeditora@gmail.com
Ensayo sobre sí mismo precedido de Yo y yo
El manuscrito de Yo y yo (1909) fue publicado por primera vez en 1972 por Rougerie éditeur en el volumen que reúne textos hasta entonces inéditos del autor. Allí Segalen reacciona, con profundas e hilarantes reflexiones, a la lectura de su propio dia rio de juventud y esboza un proyecto de reescritura entre ensayística y narrativa. Los manuscritos frag mentarios de Ensayo sobre sí mismo (1915/1916) aparecieron por primera vez en las obras completas editadas por Robert Laffont en 1995 y son una muestra preciosa del ambicioso libro que proyectaba y que llevaría ese mismo nombre.
En un corpus que abarca más de dos mil páginas, estos son los escasos textos netamente autobiográ ficos que han llegado hasta nosotros. Segalen quemó sus diarios personales en 1918. Ambos textos ven la luz por primera vez en lengua castellana en una traducción de Ariel Dilon.
Victor Segalen (Brest 1878-Huelgoat 1919) fue médico, intérprete chino de la marina, sinólogo, precursor de la etnografía moderna − Los inmemoriales presta voz a narradores maorís − y la arqueologí a − descubre la más antigua estatua monumental china − además de poeta, novelista y ensayista. En su juventud se codea con los círculos simbolistas en París, llega a escribir un libreto para el célebre Clau de Debussy, vive una temporada en Tahití donde recupera re liquias del pintor Paul Gauguin (figura que inspirará muchos de sus escritos), realiza varias exploraciones a Japón y China donde s e encuentra con Saint-John Perse.
Segalen es un abanico de experiencias múltiples, un a delantado y un escritor de culto para aquellos que, en la misma estela, siguen pregunt ándose sobre la estética de lo Diverso, el Otro, la Deriva, lo Exótico, lo Real, lo Imaginario.